Alice Gustafson

Ungryttare

2018- del 1

Allmänt Permalink0

Gjorde du något 2018 som du aldrig gjort förut?

Jag tog studenten! Började plugga på annan ort och flyttade hemifrån! Dessa tre saker har utan tvekan upptagit mest energi, fokus, tankar och känslor under året. Studenten var otroligt fin och det var nästan mer fantastiskt att få se mina bästa vänner ta studenten. Det gör mig fortfarande alldeles varm när jag tänker på det. Jag blev ju dessutom antagen på min drömutbildning och flyttade hemifrån för att börja plugga. Helt galet. Jag kan lova att det inte varit en konstant dans på rosor.

(null)Lisas student, en av de finaste dagarna i mitt liv!

Genomdrev du någon stor förändring?

Det måste varit att jag flyttade hemifrån. Jag tror att jag fortfarande inte riktigt har förstått det, men det är helt klart den största förändringen jag har upplevt hittills.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Japp, två stycken äldre vänner.

Vilket datum från år 2018 kommer du alltid att minnas?

Jag har haft ett par datum som jag nog sent kommer glömma. 13:e juni då jag tog studenten. Fast egentligen är det så mycket mer än min egna studentdag som gör att det är en av de bästa perioderna i mitt liv. Mina allra bästa vänners lycka när de tog studenten, deras mottagningar, nedräkningen när vi skrev våra sista prov, mysiga familjemiddagar, stämningen, vårluften, allt.

Dog någon som stod dig nära?

Min kanin dog i vintras. Helt galet att han blev 11år och var pigg in i det sista, Känner en norm tacksamhet att han fick må så bra så länge! Och i övrigt har jag som tur är varit väldigt förskonad!

 

Vilka länder besökte du?

Det här är faktiskt ett av de år jag rest allra minst utrikes men allra mest inrikes. I början av året var vi i Florida (Födelsedagsresa för pappa) och nu i höstas var jag i Köpenhamn en sväng. Är otroligt glad för att jag fått möjligheten att se lite mer av Sverige också!

 
 
 

Vad åt du?

Jag har mestadels ätit växtbaserat men det har inkluderat allt ifrån näringsrika gröna juicer till saffransbullar i massor. Jag har ätit frukostmat i mängder, gröt, smoothiebowls, mackor med diverse pålägg, soyghurt, granola etc. Jag har även ätit rekordmånga goda luncher/fikor/middagar på diverse restauranger samt njutit av goa grillmiddagar hemma på altanen. Den här hösten har jag även ätit fler matlådor än någonsin tidigare, och jag måste säga att jag faktiskt tycker om det.

Bästa köpet?

Tror det är ett gäng inredningsprylar till min lägenhet (det är väldigt skönt att ha bord och stolar etc.) Om det är för tråkigt så måste det vara att jag skaffade ett nytt gymkort efter flytt, hjärnskakning och förkylningar! Känner mig så mycket starkare och piggare mentalt när kroppen får arbeta lite.

Gjorde någonting dig riktigt glad?

Mycket! Alla fina stunder tillsammans med goda vänner. Att jag trots att jag många gånger tvivlade på att det var möjligt tog studenten och att mina betyg dessutom räckt för att ta mig in på min drömutbildning. En annan sak som jag upptäckte rätt nyligen är det faktum att jag för första gången på väldigt länge känner mig trygg i mig själv och kropp. Kroppsligt är det inte bara utseendemässigt utan mer det faktum att jag vet att den klarar mycket, och att kroppen litar på mig.

Saknar du något under år 2018 som du vill ha år 2019?

En lite bättre balans mellan skola och studier, träning och fritid. Egentligen vet jag att nyckeln heter planering och att jag brukar vara väldigt bra på det, så till nästa termin ska jag ta mig i kragen och återgå till mina gamla vanor!

Har även saknat VERA något galet, men jag är samtidigt otroligt glad för att hon tog chansen och åkte på ett utbytes år!

Vad önskar du att du gjort mer?

Tackat nej till saker jag inte varit sugen på att göra och ja till spännande projekt. Saktat ded och njutit av stunden. Varit utomhus och sprungit i skogen.

 Vad önskar du att du gjort mindre?

Oroat mig. För gymnasiearbetet, betygen, olika personers mående, vad jag skulle göra till hösten, hur tusan jag skulle(ska) ta mig igenom alla universitetskurser. Hur jag någonsin ska bli kvitt min hemlängtan samt för hur Vera har det, för ryggont, mattetal och en massa andra småsaker. Jag jobbar dock på det varje dag

Favoritserier från året som gått?

Jag har aldrig känt att jag haft tid att börja kolla på någon "ny" serie men ett avsnitt Vänner eller två går dock alltid hem. jag måste även erkänna att jag verkligen är en sucker för matlagningsprogram. När jag kollar på tv gör jag det för att koppla av, få inspiration. Om jag vill se något riktigt "bra" letar jag upp en bra film eller ett specifikt tv-program istället. Så mycket bättre är alltid bra och samtidigt relativt lättsamt.

Bästa boken du läst i år?

Har läst några väldigt bra böcker. Bland annat Livet efter dig och Arvet efter dig av Jojo Moyes, rekommenderas starkt!

Största musikaliska upptäckten?

Vet faktiskt inte om jag gjort några stora musikaliska upptäckter. Jag har lyssnat på mycket Svensk musik och i våras lyssnade jag en del på fransk rapp som en del av ett skolarbete, det var väldigt intressant! i övrigt blir jag alltid så glad av tolkningarna i "Så mycket bättre".


 

 

 
Till top