Alice Gustafson

Ungryttare

Julfavoriter

Allmänt Permalink0
 
Finns det någon härligare än doften av nygräddade pepparkakor, en riktigt kryddig glögg och granris? Det är veksamt åtminstone om du frågar mig. December månad är nog min absoluta favoritmånad under året, det är som att all stress bokstavligen rinner av mig. Med det sagt så kan jag ha sjukt stressiga perioder men tillskillnad från övriga året så påverkar dem inte mitt mående nämnvärt. Så fort som jag lyckas bocka av det som stressar mig så finner jag ett inre lugn som inte vill infinna sig någon annan gång under året.
 
Nu vidare till mina julfavoriter!
  1. Julkalendern- finns det något som tydligare signalerar att julen står på glänt? Årets julkalender bidrar dessutom till julstämningen med snö, julkamp och en allmänt mysig stämning  (null)
     
  2. Julmusik- jag tror att alla år jag sjungit i olika skolkörer fått mig att få en annan bild av julmusik. Körrep, Spotifylistor och luciatåg. Jag saknar att läsa kör som ämne i skolan, det mest kreativa jag gör numera är väl att rita lite figurer i linjär algebra..
  3. Juliga kryddor- Jag är riktigt svag för allt som doftar jul. Kanel. nejlikor, saffran, stjärnanis, kardemumma och kryddpeppar. Finns det något härligare än en nygräddad saffransbulle eller en kopp riktigt kryddig glögg? 
    Ibland får en skål saffransgröt göra sitt också...
     
  4. Paketjakt- Jag har lite hatkärlek till paketjakten som uppstår varje år. Jag vill hitta den ultimata julklappen till de jag håller kärt. Kriterierna den bör uppfylla lyder som följer: Användbar, miljösmart, personlig. Jag har hittills hittat ett par julklappar men är fortfarande på jakt efter några till.
  5. Adventskalender- Jag fullkomligt älskar nedräkningar! För mig behöver en adventskalender alltså inte vara så avancerad det skulle gott och väl räcka med ett papper med 24 rutor där jag fick kryssa för en ruta för varje dag som passerar. Årets adventskalender faller mig helt och hållet i smaken iaf. Jag har nämligen fått en adventskalender från Tehuset Java, och jag måste verkligen erkänna att det är otroligt mysigt att starta dagen med en god kopp the 
  6. Lucia- Elva dagar till jul, julmusik, saffran och glögg behöver jag ens säga något mer? Igår var första gången sedan mellanstadiet som jag inte gick i något luciatåg, lite konstigt men väldigt härligt att få sitta och lyssna istället.
     
 
 
Till top