Alice Gustafson

Ungryttare

2015 del 1- JANUARI, FEBRUARI,...,JUNI.

Allmänt Permalink0

2015 inleddes av ett jullov, jag var ungefär lika trasig som en ikeabyggsats, och påminnde migsjälv om att jag inte kan göra mer än mitt bästa och att det räcker gott och väl. Beslutsångesten inför framtiden hade börjat gro! Jag kunde för mitt liv inte bestämma vad jag ville det fanns ju så otroligt många val, Drama, Teknik och Natur det snurrade i huvudet på mig och jag bestämde mig för att gå på så många öppna hus jag kunde, jag läste monologer med min svensklärare och väntade tålmodigt (så tålmodigt det gick) på kallelser till auditions. 

Jag var nog rätt urpumpad men försökte hålla upp min alltid så glada, starka och positiva fasad. Det gick sådär, men jag insåg där mitt i allt att livet var så mycket mer än det jag levde där och då. Om jag skulle kunna träna och tävla i paddling och ridning så fanns det helt enkelt inte utrymme för den där demonen som försiktigt försökte göra sig påmind igen. Jag saknade plötsligt varma kramar och överrasknings glassdejter något som tidigare varit helt bannlyst. Under årets första månad åt jag mängder av gröt, läste böcker som aldrig förr, pluggade massvis och mös i stallet sena kvällar och tidiga mornar.
En av alla grötskålas som förtärts under året (denna med extra allt!)
En av årets bästa böcker... Tack att jag fick låna den för jag hade garanterat inte hittat den själv!
Min bästavän, min partenr in crime plötsligt var du 10 år oj vad snabbt tiden går!

Det blev februari och de nationella proven drog igång jag bestämde mig för att ta upp paddlingen igen efter ett minst sagt rejält uppehåll.. Varför hade jag inte gjort det tidigare? trots att inomhusträningarna mestadels bestod av basket, fys, basket, styrka, basket och lite mer basket kände jag för första gången på länge att jag hittat hem igen! Tack alla fantastiska SPK människor, stora som små! Jag gasade på i skolan och plötsligt var det sportlov. Trots att jag inte lämnat in en stor uppgift kunde jag andas lite, jag åkte skidor och  hittade vårtecken mitt i vintern jag fortsatte öva monologer och äta gröt
 
Jag saknar dig, idag också!
En otrolig snygg skidselfie- eller inte! men låt mig presentera flugan Alice som surrar omkring i skidbackarna i jakt på sin flugflock ;) 
lite mer gröt... vanilj och chia gröt med jordgubbar
Ett första vårtecken! 

Tillslut blev det mars och jag fick iväg min stora inlämning, jag fyllde år och firade med fina vänner lämnade in min gymnasieansökan (eller det var nog i februari förresten..) jag sprang på både en och två "auditions" med varierande resultat och gick spänt och väntade på svar, egentligen var det bara en av de skolorna jag riktigt fastnade för, och när jag tänkte efter var det nog natur som lockade mest endå, antingen den traditionella varianten eller på REAL gymnasiet kombinerat med häst och naturbruk..
 
Efter alldeles för höga krav från migsjälv fick jag ett kvitto på att det jag skrivit faktiskt var bra! (visst är jag en riktig skrytmaja nu...)
En liten bild från mitt födelsedagsfirande
och två små blider från en härlig "dagen-efter-födelsedagen-frukost" som intogs mitt i soluppgången med en väldigt intresserade katt brevid!
lite ponnyterapi hanns med det med. Jsh är otroligt glad för de framsteg vi gjort under åren för bara ett år sedan skulle det vara riktigt svårt att ha henne ensam i ett ridhus och nu går hon helt avslappnat med mig.

Med april kom också våren på riktigt äntligen gick det att byta från eskimåjackor till något tunnare dunjackor. Jag bakade mig igenom ett och annat recept och försökte förbättra och förfina till perfektionism var uppnådd, ibland med framgång andra gånger med mindre framgång ;) Jag försökte att slappna av i skolan och inte lägga ner mer tid och arbete än vad som faktiskt efterfrågats.. jag njöt av vårluften och fasinerades av körbärsblom, om jag inte minns helt fel paddlade jag även mitt första paddelpass på år och dar i slutat av april.
En bild på just körsbärsblom, kanske världens finaste träd-blommor, äppelblom är ju faktiskt rtt fint det med..
Lite örter fick planteras i trädgåren och om jag visste hur väl de skulle trivas skulle jag köpt det dubbla!
Det blev nästan okej att äta bär- ja nästan för snart var de ju i säsong!
En hembakad croissant, lite ehh... gröt och en härlig levain med ost och tomat!

Maj maj måne jag kan lura dig till skåne, ja det var väl ungefär så det gick till, plötsligt hade jag och Moa bokat konfirmationsläger i just skåne.. att det blev just skåne berodde på att vi där kunde kombinera konfan med ridning jag menar hallå hu bra kan det bli? 2-i-1 sånt gillar jag! Jag paddlade massor- tillochmed hanns ett kort paddlarläger med. Det reds och jag avslutade en till hästiskurs, det är fantastiskt att se hur fort en femåring utvecklas! Årets första glass-promenad hem från skolan är inte att glömma! Även nu avklarades et gäng nationella prov. I slutet av maj lämnade jag in min slutgiltliga gymnasieansökan, den var helt annorlunda från min första, nu låg franska skolan högst på listan , följt av REAL(nb/nv) och VRG(drama). det var läskigt men en stor sten lyfte från mitt bröst när jag äntligen kunde släppa det som tyngt mig en längre period..
En somrig fika på äppelfabriken med tema- rabarber! rabarberkaka med rabarber dricka. Drömskt. Vill du flirta lite med mig? bjud på rabarber eller kaffe. Då blir jag alltid glad ;)
En solendgång fotad från (paddlarklubben?)
Springfair- den årliga vårmarknaden i skolan. jag fick in snitsen och blev sockervaddsproffs- sista året, så typiskt! 
selfies, det var visst brist på dem hörde jag...
En liten bild på mitt poppiga bildprojekt också, någon som känner igen vem jag porträtterat (om det är ett ord). 
Hint: han står uppepå ett mjölkpaket på bilden ;)

Sen kom juni och den efterlängtade sommaren tillsist, det är sjukt hur tiden kan gå extremt snabbt och långsamt på en och samma gång.. det blev dags för bal eller "dinner and dance" som det så vackert skulle kallas för att minska hetsen.. Jag fick hjälp Stells-bells att göra iordning mig och det var en otroligt härlig kväll! Därefter följde en fantastisk graduation där både jag och flera av mina vänner fick ta emot fina priser och utmärkelser, kanske är jag mest stol över Moa som utsågs till valedictorian, eller över Emelie som gick ut med betyg i alla ämnen, vi gick tillsammans till skolan första dagen i 6-års och gick hem tillsammans sista dagen i grundskolan.
Det var med skräckblandad förtjusning jag sa hej då till IES.
Jag jobbade en kortis på paddlarskolan innan jag begav mig på konfa/träningsridläger till skåne, tack anki för att du körde ner oss mitt i natten utan att ha en aning om hur långt det egentligen var! Vi firade medsommar på ingarö och sen var det åter igen dags för lite rid- och konfirmationsläger innan vi faktiskt konfirmerade oss. Direkt efter konfan blev jag upphämtad av familjen för att åka vidare ner i europa. Jag fick se otroligt mycket och riktigt njöt av att få komma bor lite trors att jag saknade både en och annan vän (och ponny). med med vetskapen att mitt ponnybus gick och tuggaade grönt gräs och att mina vänner faktiskt hade rätt ok väder även det så var det ok!
Några Balbilder fotade av Robert Palmqvist.
 
Lilla jag på min stora dag.. nu sitter min graduation cap i mitt rum tillsammans med diplomen!
en avslutningsfika delux med allt som kan tänkas behövas ;) (rabarber, kaffe, bär.. ja vad mer kan man kräva?)
Det var inte bara jag som avslutade något, flera av mina vänner och även en fin kusin vitamin tog studenten.. Grattis igen :)
drip drop, drip drop, misommar regnet tog tillslut stopp ;) 
Hästen jag fick låna under lägertiden i skåne, lilla "Cossan". visst var hon rätt söt endå? 
Världens kanske godaste kartoffelsallad och en enorm men ack så god winerschninzel i Müncen som fick bli ett av våra första stopp på väg söder ut.
Det kanske sista som hände i juni var att det slutgiltliga antagningsresultaret till gymnasiet publicerades och kunde åter igan pusta ut! trots att jag inte hade en blekaste aning om vad som väntade, jag hade ju bara varit där en snabbis på öppethus. 
 
To be continued with July-December 
Till top